فونت الماس

« دیزاین یک تفکر هوشمند است؛ فرآیندی خلاقانه و هدفمند که هنرهای کاربردی را از هنرهای زیبا متمایز می کند. تایپ دیزاین در پارادایم مدرنیسم به تایپ فیس‌های منطقی دست یافت که روح ماشینیزم در آنها دمیده بود؛ فیوچرا و هلوتیکا با این نگاه فانکشنال  و منطقی طراحی شده اند. در پارادایم پسامدرنیسم شرکت های فناوری دیجیتال نظیر ادوب با استراتژی دیزاین تایپ فیس های هیومنیست که روشی برای بازآفرینی لحن خوشنویسی قرن 16 بود تلاش نمودند تا زیبایی شناختی تایپ فیس پست مدرن میریاد را جایگزین هلوتیکا کنند، البته این یک تعویض تاکتیکی مهم در درون جریان هنر نیز بود.

با این دگردیسی بنیادی؛ دیزاین توجه بیشتر خود را به اهمیت تجربه کاربری معطوف نمود و از روح صنعتی گذشته فاصله گرفت. نظریه دونالد نورمن تاثیر به سزایی در فهم تجربه کاربری در دیزاین شد. رفته رفته تجربه کاربری در طراحی سیستم دیوایس ها و اسمارت فون ها پدیدار شد. تایپ فیس ها با توجه بیشتر به نیازهای حسی، عاطفی و انسانی کاربران طراحی شدند تا احساس کاربر را بر منطق مدرنیسم جایگزین کنند.

یک دهه پیش در مطالعه دیزاین با رویکرد طراحی احساس گرا آشنا شدم. دیزاین احساس گرا در معماری، طراحی صنعتی و طراحی گرافیک بحث قابل توجهی می باشد. من همواره به طراحی یک سیستم تایپ همراه با استراتژی و تفکر دیزاین معتقد هستم. در دیزاین با رویکرد احساس گرا نقش تجربه کاربری مهم است.

با مطالعه مدون این رویکرد، آنرا در طراحی تایپ فارسی استفاده نمودم. الماس را مطابق تجربه کاربر تراشیدم. الماس تنها یک وب فونت نیست بلکه چیزی بیشتر از یک تایپ خوانا و خواندنی می باشد. توجه به تجربه کاربر ایرانی، لحن ارتباطی مدرن و صمیمی، رنگ مناسب در محیط اسکرین، قابلیت وضوح بالا در پوینت سایز کوچک، تطبیق پذیری مناسب با تایپ فیس لاتین، شفافیت بصری با کنتراست کم، احساس نرمی و انعطاف پذیری در فرم، توجه به ساختار زیبایی شناسی خط ایرانی، الماس را از سایر وب فونت های فارسی متمایز می کند. امیدوارم همچون الماس در محیط وب و اپ های ایرانی بدرخشد.»

پروژه دیگر مسعود محمدزاده در روزرنگ را اینجا ببینید.

 

قسمت پیوست‌ها


image 
imageimageimage