پادشاه شن‌ها / فرشته نجفی

« پروژه ای که الان مشغول آن هستم داستانی است با عنوان« پادشاه شن ها» نوشته« دنیل کابرال» برزیلی، کتابی که در همین کشور هم منتشر خواهد شد. قصه در مورد عشق بین پادشاه سرزمین شن ها و شاهزاده دویا، دختر پادشاه سرزمین غرب است و ماجرای بسیار زیبایی که بین آن دو اتفاق می افتد.

قصه را بسیار دوست داشتم. علاوه بر اینکه فضاهای قصه به علائق و تکنیکم( پاستل و اکریلیک) برای تصویرسازی بسیار نزدیک است، ارتباط بین دو سرزمین شرق و غرب و حرکت بین این دو فضا برایم بسیار جذاب بود. بعد از خواندن قصه شروع به تحقیق در مورد پوشش زنان و مردان در هر صنف و طبقه ای در شرق و غرب و همینطور معماری فضاها و نقوش کردم که مجموعه ای از اتودهای ساده حاصلش شد. بعد با مجموعه ای از اطلاعات بدست آمده به طراحی کاراکترهام پرداختم که معمولا از استایل و شیوه تصویر سازی هایم بوجود می آیند. با توجه به فایل هایی که از سوی ناشر برایم فرستاده شدند، تا نحوه چیدمان و صفحه آرایی نهایی کتاب را ببینم، با توجه به فضاهای منفی طراحی را آغاز کردم. زمانی که در حال طراحی این فضا هستم به حضور و اندازه متن توجه و آن را جزیی از طراحی خودم می دانم و با توجه به حضور و مکانی که متن قرار گرفته طراحی را پیش می برم. اول اتود های خیلی ساده ای با توجه به در نظر گرفتن کمپوزسیون روی صفحه ها انجام دادم. به این طریق داخل عمق داستان هم قرار می گیرم و توالی تصویرها از ابتدا تا انتهای داستان را به صورت یک چارت ساده طراحی و یک نگاه کلی به کل کتاب پیدا می کنم. بعد هر تصویر را در اندازه واقعی با جزئیات دوباره طراحی می کنم. خیلی اوقات، خیلی چیزها را دوباره عوض می کنم تا به آن هماهنگی لازم برسم. کار بر روی این کتاب تقریبا ۹ ماه زمان برده و در سال ۲۰۱۸ وارد کتابفروشی های برزیل می شود.

برایم بسیار جالب و دوست داشتنی است که صحنه هایی را انتخاب کنم که دارای احساس و حرکت هستند. دوست دارم تمام کاراکترها و فضاهایی که در تصویرسازیم می گذارم زنده و با احساس باشند و مطمئنم خواننده و بیننده تصاویر، این احساس را از لابه لای تصاویر درک خواهد کرد. مخاطبین این کتاب هر گروه و قشری می توانند باشند، از کودک ۱۰ ساله به بالا. خیلی از قصه ها اگرچه برای کودکان نوشته می شود بدلیل بار فلسفی عمیقی که دارند می توانند برای هر گروه سنی جذاب باشند. فکر می کنم این کتاب، کتاب خوبی خواهد بود. قطع، شکل، چاپ خوب، قصه بسیار زیبا و اونیورسال که مربوط به هر سرزمین و نقطه ای ست پر از پیغام صلح و دوستی و عشق است که می تواند در هر قلبی با هر سن و سالی تاثیر بگذارد. من سعی کردم در تصویر سازی های این قصه وظیفه ام را به عنوان تصویرساز به بهترین وجه انجام دهم و امیدوارم مخاطبان دوستش داشته باشند.

مدتی است علاوه بر کار با انتشارات مختلف در نقاط مختلف دنیا ورک شاپ های متعددی در ایتالیا و برزیل و شارجه برگزار کرده ام. آخرین ورک شاپ که در شهر کوریچیبا برزیل برگزار شد تصویرسازی براساس قصه سیمرغ عطار بود. این ورک شاپ و تصویرسازی این قصه زیبا که از ادبیات کهن ایران می آید بسیار مورد توجه قرار گرفت و بسیار افتخار می کنم که خون ایرانی با پیشینه ای کهن از فرهنگ و هنر و تاریخ در رگ هایم در هر نقطه ای روی زمین که زندگی کنم زنده است و با زبان هنر و عشق با مردمانی از سرزمین های مختلف‌ گفتگو می کند.»

« فرشته نجفی» فارغ التحصیل کارشناسی ارشد تصویرسازی است. در سال ۲۰۰۸ او ایران را برای یافتن تجربه های بیشتر به مقصد ایتالیا ترک کرد و در حال حاضر در شهر کوریچیبا برزیل زندگی و کار می کند. کتاب های ” پادشاه بهرام”، ” پر طلایی” و ” دختر کوچک نقاش” با داستان و تصویرسازی هایش در فرانسه و ایتالیا به چاپ رسیده اند. در این میان تصاویر دختر کوچک نقاش در نمایشگاه تصویرسازی بین المللی سارمده ایتالیا سال ۲۰۰۹ انتخاب و همچنین در سال ۲۰۱۷ به نمایشگاه شارجه راه یافته است. کتاب ” این کتاب را باز نکن” چاپ ناشر اماراتی کلیمات در سال ۲۰۱۵ برنده افق های تازه نمایشگاه بلونیا شد و در لیست Ibby 2016 قرار گرفت‌. تصویرسازی های کتاب “پ و دنیای پهناور” که انتشارات ” پوزیتیو” برزیل در سال ۲۰۱۴به چاپ رساند نیز موفق به حضور در نمایشگاه بلونیا سال ۲۰۱۶ شد. همین طور کتاب ” گلابتون و اسب سفید” که در نمایشگاه بلونیا۲۰۱۲ و نمایشگاه تصویرسازی شارجه سال ۲۰۱۶ برنده جایزه شد، داستان معروف ضحاک است و توسط نشر ” نظر” به چاپ رسیده. ضمن اینکه تصویرسازی های او براساس یکی از اشعار مولانا در آخرين فستیوال بین المللی تصویرسازی نامی کره جنوبی( ۲۰۱۷) به نمایش درآمدند.

در ادامه پست امروز روزرنگ تصویرسازی هایی که برای مجموعه های مختلف طراحی شده است را با هم خواهیم دید.


image 
imageimageimage
  1. فرشته جان تو بی نظیری .. و ترکیب فرم هایی که رنگها در اونها کاشته می شه خیلی زیباتر از چیزی که گوستاو کلیمت در نقاشی های خودش خلق می کنه هست .. حتی بعضی جاها من از دیدن کار تو گرفتار چنان هیجانی از کشف که کردم می شم که حدی برای اون نمی تونم تصور کنم .. با اینکه ایرانی هستی اما فرمهای خوبی خلق کردی که برای همه مردم دنیا بخصوص کوچولوها لذت بخش و صمیمیه .. بنظرم هر تابلوی تو برای خودش یک کتاب کامل و یک داستان مجزاست یعنی تو کلیات ماجرا رو بیشتر مد نظر قرار می دی و از این نظر باید تورو در گروه هنرمندهای دست و دلباز قرار داد .. بهتر از امپرسیونیست سبک شیدایی و رهای آبستره رو می شناسی و در بعضی از جاها که باید فواصل رنگها رو کنترل کنی می گذاری که نیروی آبستره حرکت کنه تا از عمق انتزاع , تجرید خلق بشه .. این یکجور وارستگی و زهد در کار توست .. فرشته !!! هیچکس در دنیا نیومده و بخواد ادعا کنه که می تونه با سبکش تمام ماجراها و داستانهای اسطوره ای رو نقاشی کنه .. ولی سبک تو قدرت این کارو داره .. می دونی قصه های اسطوره ای دنیا چقدره ؟ خیلی خیلی زیاد … و می دونی وسعت کار تو همه این تعداد رو می تونه تحت الشعاع خودش قرار بده و اینبار زیبا و صمیمی بیافرینه ..

  2. بسیار زیبا هستند . به شما تبریک میگم . آیا باز هم آثاری از فولک لور کشور برزیل یا کشورهای دیگه تو مجموعه آثارتون هست ؟ من برای پایان نامم نیاز به قصه های تصویرگری شده فولک لور کشورهای مختلف دارم .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *