پیوند خوشنویسی و گرافیک در آثار مسعود نجابتی

دیدن آثاری که با آگاهی، خوشنویسی ایرانی را با هنر گرافیک تلفيق کرده‌اند؛ شوق‌انگیز و لذت بخش است. این آثار دو ویژگی مهم دارند: در درجه اول قابلیت‌های نهفته ى خوشنویسی را آشکار می‌کنند و دیگر این که مسیر عبور جدیدی را در مقوله ى گرافیک دیزاین باز می‌کنند. پوسترها و نشانه های مذهبی در فضاسازی و یادآوری موضوعات، بسیار کاربردی و پرمصرف عمل می‌کنند. ایجاد و معرفی فضاهای تازه و متفاوت، نیاز اساسی این بخش است و البته با افزایش آگاهی مخاطبان، مسیرهای غلط و مشوش نیز کنترل می شود.
در این پست، سه پروژه از پوسترهای مسعود نجابتی را با موضوع «محرم» به نمایش خواهیم گذاشت. این مجموعه محل تلاقی و پیوند هنر خوشنویسی و طراحی گرافیک است. جایی که ترکیب بندی‌ها و نگاه گرافیکی، خطوط را در اختیار خود گرفته و از قاعده اصلی خود جدا کرده است و در عین حال آگاهی های خوشنویسی نیز در پایه‌های آن همچنان باقى ست.
مسعود نجابتی، متولد ۱۳۴۶ کارشناس ارشد گرافیک از دانشگاه هنر است. او علاوه بر تدریس، به صورت فعال و تخصصی در حوزه گرافیک مذهبی مشغول به فعالیت است.

www

Poster 01   e

 Poster 02  Poster 103 mousazadeh  eeee Poster 03

image 
imageimageimage
  1. بسیار لذت می برم وقتی به این آثار خیره می شوم/ جناب نجابتی علاوه بر آثار زیبا و فاخری که دارند ، اخلاق و انسانیت بالا و پسندیده تری نسبت به دیگر اساتید امروزی دارند / سپاس از روز رنگ عزیز….

  2. آثار استاد نجابتی فوق العاده سرشار از ترکیب بندی های ناب و قدرت قلم مرغوبیست…
    زنـــــــــــــــــــــــــ(بــــــــ(اســــــــــ(نجـــــــــــــــــــــــابتی)ــــــــتاد )ــــــــاد)ـــــــــــــــــــده

  3. ممنون از بچه های روز رنگ
    آثار استاد نجابتی یک نوع سبک جدید در گرافیک ایرانه که تا قبل از دهه ی شصت وجود نداشته . این سبک را مدیون استاد نجابتی هستیم. “تلفیق خوشنویسی و گرافیک”

    1. ميلاد جان پسرم چند سالته شما؟ تاريخ گرافيك ايران رو خوندى؟محمد احصايى و قباد شيوا رو ميشناسى؟ دهه چهل تاحالا اسمش به گوشت خورده؟ رضا عابدينى و صداقت جبارى و مسعود سپهر و بيژن جناب و مصطفى اسداللهى چطور؟؟؟!

  4. ____خدمت دست اندركاران روزرنگ عزيز ____ وقتى ديدم در اين روز بزرگ يك پست مرتبط كار كردى دوستدارتان شدم[خيلى بيشتر از قبل]____حركت هوشمندانه و موقرى بود____ با احترام و صميمت خسته نباشيد______

  5. سلام به تمامی گرافیک دوستان و کسانی که گرافیک را درک میکنن ، ما گرافیست های بزرگی در ایران داریم که از جمله آنها می توان مسعود نجابتی را نام برد.

  6. آثار آقای نجابتی خوب است اما بیش از آنکه وزن گرافیک داشته باشد متکی به خوشنویسی است و در آن از گرافیک بهره برده است. همین.

  7. سلام خدمت دوستان ….
    تمام اساتید گرافیک محترم اند اما آثار آقای نجابتی بیشتر انتقال پیام لطیف هنری با تلفیق رنگ است با مبنا خوشنویسی که قلمشان حتما زیباست و در این کار موفق بوده اند از ویژگی های ایشان ارتباط با با فضای گرافیک دیجیتال است یعنی بهره گیری از مواردی چون کارل دراو که کار ایشان را عمق بخشیده….
    ممنون از همگی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *