پروژه برندينگ و گرافيك محيطى بازار چارسو / استوديو شيزارو [تکمیلی]

بازار چارسو در تقاطع خیابان جمهوری و حافظ و روبروى پاساژ علاالدين واقع شده است. از سه سال پيش و از زمان احداث اين مركز خريد، تيم سازنده به دنبال شروع مبحث برندينگ و گرافيك اين مركز بودند. در ابتدا با مشورت با آژانس رسانه خلاق و «فرشيد شهيدى» نهايتا نام «چارسو» براى اين مركز خريد ٦٥ هزار مترى انتخاب شد و در مرحله ى بعد «استوديو شيزارو» طراحى لوگو، گرافيك محيطى و برندينگ چارسو را برعهده گرفت.

توضيحات مهرداد محمدزاده، مدير شيزارو را در اين مورد مى خوانيم: «يكى از بزرگترين چالش هاى ما در زمان طراحى لوگو و هويت بصرى چارسو اين بود كه به واسطه وجود پنج سالن سينما و طبقه ى فرهنگى، با يك زاويه فرهنگى در اين مجتمع تجارى نيز مواجه بوديم. در واقع چارسو به طور كامل تجارى نبود و تمركزى هم بر روى مسايل فرهنگى داشت و مى بايست با قشرهاى مختلفى از مخاطبان ارتباط برقرار كند.
ما از خاصيت معمارى مركز شروع كرديم كه زبان اصلى اش فرم مستطيل بود. استفاده از رنگ هاى درخشان و الهام از خط كوفى بنايى كه بسيار شبيه به فونت هاى ديجيتال بود و از لحاظ فرمى زبان نزديكى به فضاى مدرن داشت، برندينگ را وارد مرحله ى تازه اى كرد.
يكى از چالش هاى برندينگ در ايران دو زبانه بودن آن است. البته در كشورهاى ديگرى كه مثل ما رسم الخطى كاملا متفاوتى دارند، اين چالش هماهنگى با زبان انگليسى در طراحى لوگو و ديزاين وجود دارد. تلاش كرديم اين دو زبان با همخوانى و يكدستى بيش بروند و با مخاطب ارتباط برقرار كنند.
مساله بعدى گرافيك محيطى چارسو بود. در ايران معمولا روال كار به اين صورت است كه بعد از پايان كامل مراحل معمارى، از تيم طراحى گرافيك خواسته مى شود كه لوگو طراحى كرده يا فضاهاى خالى را با پيكتوگرام و ديزاين مرتبط پر كند كه البته كار درستى نيست.
در پروژه ى چارسو ما با همكارى تيم معمارى پيش رفتيم و با تعامل و همفكرى با ساير عوامل، ديزاين اين مركز را انجام داديم. بسيارى از مواقع كار سه وجه پيدا مى كرد: تيم ديزاين، تيم معمارى و كارفرما. بعضى اوقات حتى وجوه ديگرى مانند تيم چاپ و تيم اجرايى هم به آن اضافه مى شد؛ چرا كه به طور همزمان چندين گروه مشغول كار بر روى بخش هاى مختلف بودند.
اين پروژه از لحاظ فضا پروژه ى بزرگى بود و بسيار زمان برد. همزمان با طراحى معمارى و تغييراتش، ما هم مجبور به تغيير و آداپته شدن با آن بوديم كه اين مساله به سنگين تر شدن پروژه مى افزود.
نكته ى ديگر تغيير نگرش مردم نسبت به ذهنيت مركز خريد بود. همه از مركز خريد ذهنيتى شلوغ، درهم ريخته و گيج كننده دارند. سردرگمى در راهروها و پاركينگ طبقاتى از ديگر مشكلات مراكز خريد است. ما سعى كرديم با نزديك شدن به معمارى و استراتژى برند، فضايى استاندارد و راحت را تعريف كنيم. مثلا براى راهروها و خروجى هاى اضطرارى، تونل ها و مسيرهاى فرعى از رنگ هاى مخصوصى استفاده كرديم. با طراحى تايپ فيس سعى در ارتباط راحت تر با مخاطب داشتيم و براى هر طبقه از پاركينگ رنگ خاصى را تعريف كرديم كه با عميق تر شدن طبقات، رنگ ها هم سنگين تر مى شود.
به طور كلى همه تلاش ما اين بود كه سليقه هاى مختلف، ضريب هاى هوشى، اقشار و طيف هاى مختلف مخاطبان و خريداران با گرافيك محيطى چارسو ارتباط خوبى برقرار كنند و مخاطبى كه به قصد خريد يا تماشاى فيلم سينمايى وارد اين مركز مى شود از بودن در اين محيط لذت ببرد و با آن به سادگى ارتباط برقرار كند.

1531930_801875796537874_1797381609576973044_n  11825967_924006714324781_3631908948278924475_n  11825636_924006720991447_6575243960437816421_n  11816353_924006670991452_7125437358045444276_o  11816115_924006704324782_1146025560544706953_o  11794160_924006737658112_6458628598716227379_o  11779790_924006690991450_7268776037407105564_o  11709985_924006700991449_1526871126852505546_o  11144469_924006617658124_1648124712524836099_o  10947457_829420177116769_1486919995918683373_o  10944834_829419550450165_2271059380221631945_o  10897104_808253175900136_6134481636392426245_n  10847276_829419970450123_1263982885975174445_o  10847196_829420270450093_5046608302961899440_o  10838151_829420133783440_4762193098137690747_o  10714212_801875919871195_782160994983637605_o  10608196_808253152566805_2518160743570327122_o  10495063_829419220450198_4288547801019719731_o  10384685_801875936537860_1942123114685048783_n

Shizaru_Charsou Bazar_--Catalogue | کاتالوگ  Shizaru_Charsou Bazar_-Catalogue | کاتالوگ  Shizaru_Charsou Bazar_Catalogue |  جلد کاتالوگ  Shizaru_Charsou Bazar_Catalogue_inside Pages | صفحات داخلی کاتالوگ  Shizaru_Charsou Bazar_Envelope | پاکت نامه  Shizaru_Charsou Bazar_Folder | فولدر  Shizaru_Charsou Bazar_Stationery | اوراق اداری-2

 Shizaru_Charsou Bazar_Signages | علائم راهنما Charsou | environmental design | دیزاین محیطی
image 
imageimageimage
  1. سلام تیم روز رنگ خسته نباشید و ممنون.
    به نظر اینجانب زیاد جالب نشده به نظر شلوغ میاد اصلا اگه پیکتو گرام گویا باشه دیگه نیاز نیس بنویسیم مثلا سرویس بهداشتی یا سینما.رنگها هم هماهنگ نیسن.

  2. سلام و خسته نباشید
    تبریک میگ به شیزارو که واقعا خلاقانه و حرفه ای پیش میرن ولی پیکتو گرام ها رو نپسندیدم.
    با سطح کاری شون فاصله داره

  3. شاید کار خاصی شده باشه اما . . هر کار متفاوتی کار خوبی نیست هر خلاقیتی برای مکان درست خوبه , خیلی بهتر از این میشدکار کرد . . . کلی هزینه چاپ الکی . . البته چار سو چیزای دیگه ای هم خونده میشه . . خیار سو . . ای روزرنگ . ای !! کلی پروژه های بهتر هست که معرفی کنی . . البته می گن طراحی را از که اموختی از بی طرحان !!

  4. یک نقد ساده…: در نگاه اول بنظر میاد گرافیک این مجموعه خیلی خاص باشد ولی اینطور نیست. استفاده از مربع های رنگی ریخته شده و نا منظم در طراحی حروف و بکراندها، این حسن را به مخاطب منتقل میکند که این در دنیای دیجیتال ( پیکسل های مربعی) خوب لود نمیشود و مثل فایل های شکست خورده که ناقص باز میشوند، ریختگی پیکسل تجربه خواهد شد!
    طرح‌ها باید نماینگر یک فضای منسجم دیجیتالی باشند و حساب شده باشد! خشونت در طراحها و بکراندهای طراحی شده با استفاده از مربع های رنگی، آنهم با حضور افراطی رنگ سیاه، خشونت و زمختی عجیبی به خودنمایی می کند!
    نهایتاً نتیجه کار آنطوری که نمایش داده اند چندان رواشناسانه نیست!

  5. تعجب من از انتقادهای مطرح شده به خاطر این هست که گرافیک محیطی در ایران تقریبا در پایین ترین سطوح خود در جریان است و وقتی یه کار ارزشمند و به تمام معنا دیزاین شده مثل این پروژه انجام میشه انتظار من به شخصه ترغیب و تشویق هست و لاغیر ! دوستانی که دستی بر آتش دیزاین دارند و فکر میکنند که ارزشهای هنری و تجاریشون داره ندیده گرفته میشه این گوی و میدان ! به قول معروف گر تو بهتر میزنی بستان بزن !

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *