استاپ‌موشن خوشحالم

استاپ‌موشن خوشحالم

« استاپ‌موشن تکنیک نا آشنایی برای چپ چین نیست. سال‌هاست که این استودیو در حوزه‌های متنوع تصویر متحرک تکنیک‌های مختلف انیمیشن را بکار برده است. با این وجود، هیچ‌گاه بهانه‌ای برای تجربه کردن پیکسیلیشن ( تکنیک متحرک‌سازی بدن انسان زنده به جای عروسک) در قالب یک موزیک ویدئو را پیدا نکرده بود. سفارش تولید موزیک ویدئویی برای یکی از آهنگ‌های سیروان خسروی به نام «خوشحالم»، این موقعیت را برای چپ چین بوجود آورد تا این بار در سطحی وسیع تر و در برابر مخاطبینی بیشتر، خود را به چالش بکشد.

استاپ‌موشن

گفتگوهای اولیه از زمستان ۹۵ آغاز شد. علاقه شخصی سیروان خسروی به بازی‌کردن در قالب این تکنیک از سویی امیدوارکننده بود و از سویی نگران‌کننده. امیدوارکننده از این جهت که به‌دلیل حساسیت هایی که برای آثارش قائل است، هم به کیفیت اجرا می‌توانست کمک کند و هم همزمان در جریان فرايند تولید قرار بگیرد.

از طرف دیگر، به‌ دلیل اینکه تولید کار با کنسرت های پی در پی او در شهرهای مختلف همزمان شده بود، در اختیار نداشتن صددرصدی خواننده در طول کار نگران‌کننده به نظر می‌آمد. چالش دیگر دست و پنجه نرم کردن با شرایط متغیر محیطی بود. چرا که طبق استوری بورد، بیش از سه چهارم متحرک‌سازی در فضای عمومی و خارج از استودیو در نظر گرفته شده بود.

هماهنگی‌های لازم برای تولید یک اثر استاپ‌موشن در مکان‌های مختلف و شرایط نوری متفاوت (از نور صبحگاهی گرفته تا تاریکی مطلق شب) دشواری‌های متحرک سازی را صدچندان می‌کرد.

استاپ‌موشن

به همین دلیل زمان تولید که در ابتدا سه هفته پیش‌بینی شده بود، را تا دو ماه طولانی کرد. به شکلی که اجرای کار به صورت خطی را غیر ممکن می‌کرد. از هماهنگی برای انتقال دکور از پیش‌ساخته به یکی از پارک‌های تهران برای متحرک‌سازی پیش از طلوع آفتاب گرفته تا پیدا کردن فرصتی در لابلای کنسرت‌ها برای نورپردازی صحنه آخر و متحرک‌سازی سیروان تا پاسی از شب، همه این عوامل تولید سکانس‌های مختلف را در زمان‌های پس و پیش ایجاب کرد. در نتیجه تدوین همزمان و اتصال خلاقانه نماها امری پیچیده‌تر شد.

استاپ‌موشن

استاپ‌موشن

در این پروژه، علاوه بر پیکسیلیشن شیوه‌های دیگری که به صورت استاپ‌‌موشن اجرا می‌شوند نیز بکار گرفته شده است: تکنیک‌هایی شامل تایم‌لپس (در نماهای آغازین)، متحرک‌سازی فریم به فریم لب‌خوانی، متحرک‌سازی اشیاء و تبدیل ویدئو به فریم، چاپ و متحرک‌سازی دوباره آن‌ها در فضاهای مختلف. علاوه بر این‌ها، تکنیک پیچیده و کم‌تر تجربه‌شده دیگری نیز مورد استفاده قرار گرفت؛ تلفیق پیکسیلیشن با متحرک‌سازی فریم به فریم نور در شب. در این شیوه زمان‌بر، برای تهیه هر فریم که یک دوازدهم هر ثانیه از کار را می‌ساخت، سوژه متحرک‌سازی شده می‌بایست سی ثانیه در حالتی که به خود گرفته بود ثابت می‌ماند تا انیماتور / نورپرداز، با استفاده از منبع نوری که در دست داشت ابتدا سوژه را با سرعت نورپردازی کرده و سپس خطوط نور را مثل یک تابلوی نقاشی در برابر دوربین ترسیم کند.

بنابراین مثلا برای نمایی که دو نوازنده در صحنه هستند و دو مدل خطوط نوری گرداگرد آن‌ها به حرکت در می‌آیند، نیاز به دو انیماتور برای نظارت بر حرکت‌های فریم به فریم نوازنده‌ها، و دو انیماتور دیگر برای متحرک‌سازی نور بود. با چنین حساسیتی، قابل تصور است که تولید هر کدام از نماهای شب ساعت‌ها طول کشیده است. نمای سبقت اسکی باز از خودروهای در حال حرکت نیز به همین صورت تولید شد، با این تفاوت که این بار عوامل تولید پشت فرمان بودند و خودروها را هر فریم پنج متر جابجا می‌کردند.

استاپ‌موشن خوشحالم

موزیک ویدئوی استاپ‌موشن «خوشحالم» که انیمیشنی بالغ بر ۲۴۰۰ فریم است، به طور کامل جلوی دوربین ساخته شده است و به جز اصلاح رنگ و صداگذاری کار ویژه دیگری با رایانه در تولید آن انجام نشده است. این پروژه یکی از پرکارترین تجربه‌های استودیو چپ چین تا به امروز است که از دل همکاری‌های شبانه‌روزی گروهی بسیار بزرگ‌تر از چهار نفر شکل گرفته شده است. تجربه‌ای پر مشقت اما شیرین.»

اعضای گروه استودیو چپ چین را جواد زری نیا، عقیل حسینیان، فرید یاحقی و داوود مرگان تشکیل می دهند. سایر پروژه های چپ چین را در روزرنگ اینجا ببینید.

استاپ‌موشن خوشحالم

استاپ‌موشن خوشحالم استاپ‌موشن خوشحالم  خوشحالم  خوشحالم  خوشحالم خوشحالم  خوشحالم استودیو چپ جین استودیو چپ جیناستودیو چپ جین استودیو چپ جین استودیو چپ جین استودیو چپ جین  استودیو چپ جین

https://www.aparat.com/v/pnlM7
پشت صحنه

https://www.aparat.com/v/iVghI

پشت صحنه

https://www.aparat.com/v/zDL7H

پشت صحنه

https://www.aparat.com/v/j6USz

 

 

 


image 
imageimageimage