تایپ فیس کاف

دو دسته‌بندی ابتدایی تایپ وجود دارد: متنی و نمایشی. تایپ “متن” طراحی شده است تا در سایز کوچک، قابل خواندن باشد. از ویژگی‌های این‌گونه تایپ‌ها طراحی تمیز، استحکام و سادگی حروف می‌باشد، این نوع طراحی تایپ نسبت به طراحی تایپ‌های نمایشی فضای باز بیشتری دارد.

اما به فونت‌هایی مانند تیتر، جدید، الف، سین و … که معمولا بزرگتر از فونت متن هستند «تایپ‌فیس نمایشی» گفته می‌شود. این فونت‌ها شخصیت متمایزی به چاپ و نمایش عمومی می‌دهند.
این تایپ فیس‌ها را به مدد سایز بزرگ و کاربری آنها در سرتیترها می‌شناسیم.

تایپ فیس‌های نمایشی اغلب طراحی نامتعارف و گریز از مرکز و بی‌ثبات دارند. از ویژگی‌های آنها می‌توان به آراستگی هیجانی و انتزاعی و کشیدگی در استایل و همچنین انعطاف آن‌ها در سیستم‌های مختلف نوشتاری اعم از خطاطی و خوشنویسی، نشانه‌های دست‌نویس و فعالیت‌های مربوط به زیباشناسی مورد استفاده قرار داد.
در تایپ‌فیس‌های نمایشی دسته‌های متعددی از فونت همچون: زوائد حروف، صفحه، سایه روشن و سایه تیره… برای کاهش سریف‌ها متحد شده‌اند.

در طراحی، تنها زمانی که متن تایپ بزرگنمایی شده باشد می‌توان آن را به عنوان سر تیتر استفاده کرد و اگر این اندازه کاهش یا تقلیل یابد نمی‌توان آن را در زمینه متن استفاده کرد.
Walter Tracy نویسنده و طراح معروف تایپ‌فیس، سایز این تایپ ‌فیس‌ها را با اندازه ۱۴ پوینت توضیح می‌دهد.

از ویژگی‌های مهم تایپ‌ نمایشی شخصیتی محکم‌، پرکار، ترکیب‌بندی تاثیر‌گذار و ظاهری شیک است (ویژگی‌های ذکر شده گاهی اوقات تبادل‌پذیر هستند اما این همیشگی نیست).


فونت کاف
جدیدترین‌ محصول تایپ فاوندری (فونت‌ها) یک تایپ‌فیس نمایشی گوشتی و عضلانی است که ریشه در رسم‌الخط ثلث دارد، این سبک از تایپ‌فیس‌ها برای اولین بار توسط مهدی روندی ظاهر و منتشر گردیده است. فونت کاف تعبیر یک روح آزاد از دوایر و زوایای گوشه‌دار و یک جستجوگر پر هیاهو و خیال باف است. این روح به قدری سرکش است که بخاطر این داد و بیدادها یا حالت تهاجمی خود در انظار عمومی هیچ تاسفی نمی‌خورد و این خشونت جزئی از روح آن است.

این تایپ‌فیس به وسیله ارتباط بین فرم‌ها و فرم‌های تقویتی به نحوی پیشرفته شده تایپ‌فیس سین است، مهدی روندی در ارتباط با طراحی این تایپ‌فیس می‌گوید: «تلاش کردم تا روابط بین فرم‌ها را کشف کنم که یک نسبت غریب بین فضاهای سفید و فرم سیاه حروف است، برای رسیدن به این معطوف حرف‌ها را باهم وقف دادم و کلمات را با یک هدف مشترک که همان کیفیت است، هم‌بند‌سازی کردم با این روش طراحی می‌خواهم از درون به بیرون طراحی کنم، سفید را قبل از سیاه استفاده کنم و محدوده خارجی حروف را در یک مستطیل فشرده جای دهم.»

 

پروژه دیگر مهدی روندی در روزرنگ را اینجا ببینید.


image 
imageimageimage