گزارش کامل مراسم اختتامیه جشنواره کارت هدیه بانک سامان

جشنواره طراحی کارت هدیه بانک سامان دیروز جمعه 15 بهمن‌ماه با معرفی برندگان نهایی به‌کار خود پایان داد.

به گزارش روزرنگ، در این مراسم که با حضور هنرمندان و همچنین مسئولین بانک سامان در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان برگزار شد؛ منصور مؤمنى مدیر روابط عمومی بانک سامان ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری و داوری جشنواره گفت: از ابتدای شکل‌گیری ایده این جشنواره، سعی کردیم براساس یک انضباط سازمانی که در مجموعه بانک سامان وجود دارد، پیام جشنواره را شفاف، کامل و دقیق به عموم اهالی هنر اطلاع‌رسانی نماییم و بنا به گفته بسیاری از طراحان، این جشنواره یکی از شفاف‌ترین فراخوان‌های هنری کشور را منتشر کرده است.

مؤمنى به جذابیت‌های این جشنواره برای مجموعه بانک سامان در کنار سایر فعالیت‌های فرهنگی این بانک اشاره کرد و افزود: آنچه در این برنامه برای ما جذابیت داشت، ارتباط نزدیک با جامعه فرهنگی و هنری کشور است که منجر به رسیدن درکی مشترک و دقیق‌تر از لایه‌های درخشان‌تر جامعه می‌شود.

ایشان همچنین از زحمات ارزنده هیأت مدیره و رئیس هیأت مدیره بانک سامان به عنوان حامیان این جشنواره تشکر کرد و ضمن تقدیر از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر هیأت داوران گفت: شاید اگر گروه دیگری، داوری را بر عهده می‌گرفت؛ نتیجه جشنواره به گونه‌ای دیگر می‌شد. اما قطعا این گروه داوری با استانداردها، مبانی و معیارهایی که تعیین کرده بودند با دقتی کامل و خستگی‌ناپذیر کارشان را به سرانجام رساندند که جای تشکر و قدردانی دارد.

وی در پایان سخنان خود به اعلام حمايت بانك سامان از ضبط و انتشار اثر جدید لوریس چكناواريان و امضاى قرارداد حمايتى عظيم قيچى‌ساز هیمالیانورد ایرانی براى فتح آخرین قله بالاى٨٠٠٠ متر اشاره کرد و از کلیه هنرمندانی که در این جشنواره شرکت کرده بودند تشکر و قدردانی نمود و ابراز امیدواری کرد که این مراسم، نقطه پایان ارتباطی با جامعه هنری نیست و بطور قطع ارتباط ما با هنرمندان و طراحان بطور گسترده‌تر و بهتر ادامه خواهد داشت.

 

در ادامه این مراسم، فریده گرامی‌نژاد، عضو هیات‌ مدیره بانک سامان “خلاقیت” را یکی از وجوه مشترک این بانک با جامعه هنرمندان عنوان کرد و تصریح نمود: بانک سامان همواره در کنار فعالیت‌های اقتصادی خود، مصمم به همکاری و فعالیت در حوزه فرهنگ و هنر نیز بوده است.
وی افزود: طراحی جدید کارت‌های هدیه بانک سامان نیز در این راستا صورت گرفته است.

 

در بخش انتهایی این مراسم، تهمتن امينيان به عنوان نماينده هيات داوران، در سخنان كوتاهى ضمن خوش‌آمد به تمامى حضار گفت: پيش از هر چيز از دوستان خوبم در هيات داوران كه در مسير قضاوت آثار رسيده به جشنواره، با صبر و حوصله و به بهترين شكل، بنده را همراهى نمودند؛ تشكر مى‌كنم.

سپس تهمتن امينيان بيانيه هيات داوران را بدين شرح اعلام كرد:

به‌نام خدا

طراحی برای محصولات مورد استفاده‌ی اقشار مختلف جامعه با سلایق گوناگونشان، ظرایف و حساسیت‌هایی دارد که طراح را وادار به تفکر عمیق و چند‌لایه می‌کند؛ تا بتواند یک راه‌حل ارتباطی سالم و در عین‌ حال جذاب ارایه دهد.

کارت هدیه‌ی بانکی، یکی از این‌دست محصولات است. بستری‌ست برای خلق یک اثر تجسمی، که می‌بایست حامل پیامی دلنشین، شاد و در‌خور رسم زیبای هدیه دادن باشد. از طرفی ابعاد بسیار کوچکش، قلمرو طراح را محدود می‌کند.

هیأت داوران جشنواره‌ی کارت هدیه سامان، در وهله‌ی اول و در مرحله‌ی انتخاب آثار جشنواره، از مجموع 3268 اثر از 812 طراح گرافیک و تصویرگر، تعداد 56 اثر از 48 طراح را انتخاب نمود.

شایان ذکر است، در هر دو مرحله‌ی انتخاب و داوری، تمامی آثار بدون آگاهی از نام صاحب اثر، مورد بررسی قرار گرفته است. عدم ورود سایر آثار ارسال شده به جشنواره، لزوماً به معنی رد شایستگی‌های طراحی ایشان نبوده و صرفاً نتیجه‌ای از تجمیع قضاوت پنج نفره‌ی هیأت داوران بر اساس معیارهای زیر است:

۱) انسجام و پیوستگى موثرِ مفهوم اثر با موضوعات فراخوان
۲) خلاقیت در ایده، فرم و تکنیک
۳) اجراى دقیق و حرفه‌اى و توجه به جزئیات

در قدم بعدى، در مرحله‌ى داورى آثار راه یافته به نمایشگاه و انتخاب آثار برگزیده‌ى جشنواره، هیأت داوران با اهتمام به کارِ کارشناسى و سعى در دورى گزیدن از سلایق شخصى و با احتساب معیارهاى یاد شده، کار خود را ادامه داد.

همچنین در گزینش آثار، رشته‌ى تخصصى طراح (اعم از گرافیک دیزاین، نقاشى، کاریکاتور، تصویرگرى و عکاسى) تعیین‌کننده نبوده، بلکه موفقیت اثر براى توصیف موضوع انتخاب شده براى ارایه‌ى مفهوم، مد نظر بوده است.

در نهایت، هیات داوران با برگزیدن سه اثر برتر و هفت اثر شایسته‌ى تقدیر به کار خود پایان داد.

امیدواریم تا در آینده شاهد تلاش بیشتری از سوی طراحان برای ارایه راه‌حل‌های تصویری خلاق در چنین جشنواره‌هایی باشیم.

هیأت داوران جشنواره طراحی کارت هدیه سامان
تهمتن امینیان، محمدرضا دوست‌محمدی، مهران زمانی، مجید عباسی، منصور مؤمنى

آثار شایستهى تقدیر، بدون رتبه‌بندى و بر اساس حروف الفباى نام خانوادگى صاحبان اثر:

۱- جناب آقاى حبیب ایلون
۲- جناب آقاى محمد‌‌جواد جمشیدى
۳- جناب آقاى رشید رهنما
۴- جناب آقاى حسین شیشه‌گر
۵- سرکار خانم محبوبه کاوه
۶- سرکار خانم گلناز محمودى
۷- سرکار خانم مرجان نصرتى

سه اثر برتر جشنواره:

نفر سوم: سرکار خانم زینب عسگرى (براى مجموعه اثر خانواده)

به دلیل:
– خلق یک روایت سرگرم کننده، غیر تکرارى و جذاب
– استفاده‌ى هوشمندانه از تصویرسازى، براى ایجاد یک فضاى فانتزى در جهت همنشینىِ عناصر متنوع و غیر همجنس
– تبدیل یک محدودیت به فرصت، با آفرینش نقش ویژه براى نشانه‌هاى ثابت روى کارت

 

نفر دوم: سرکار خانم پریا لرستانى (براى مجموعه آثارشان)

به دلیل:
– انتخاب روایت جذاب، نگاه خلاقانه به جزئیات و شخصیت پردازى متناسب با موضوع
– بیان تصویرىِ گویا، روشن و پرهیز از به‌کارگیرى اجزاى غیر ضرورى
– پرداخت تصویر، طراحى و دفورماسیون یک‌دست و مستقل

 

نفر اول: جناب آقاى سینا سنکار (براى مجموعه آثارشان)

به دلیل:
– جسارت به کارگیرى راه حلى غیر مرسوم براى بیان مفهوم
– استفاده‌ى شایسته از زبان محاوره در فرهنگ پیشکش و تعارف
–  طراحى گرافیک موجز، گیرا و منسجم

 

گفتنى است مهمانان ويژه اين مراسم، استاد لوريس چكناواريان، استاد مجيد بلوچ و آقاى عظيم قيچى‌ساز با حضور روى صحنه، در كنار اعضای هيات داوران و خانم فریده گرامى‌نژاد، جوايز برگزيدگان را اهدا نمودند.

مجموعه کامل آثار برگزیدگان به زودی در سایت روزرنگ منتشر خواهد شد.

 

 

 


image 
imageimageimage
  1. با تشکر از همه … فقط یک سوال برام پیش آمده ، اسامی را که نگاه میکردم کلی شاگرد این داوران عزیز حضور دارند و از قضا نفرات برگزیده هم شده اند … مگه داریم مگه میشه

    1. سلام به همه دوستان
      من يكى از طراحايى هستم كه تو اين جشنواره شركت كردم و یکی از کارام به نمایشگاه راه پیدا کرد. برگزیده هم نشدم. از اینکه برگزیده نشدم هم طبیعتا خوشحال نشدم! ولی راستش با خوندن كامنت هاى شما، براى من چند تا سوال پيش اومد.
      سوال اول: كارهاى برگزيده هنوز روى سايت نمايش داده نشدن. چطورى و با چه معیاری بدون اينكه كارها رو ببينيد قضاوت ميكنيد؟ اگر واقعا كارهاشون خوب بود و شايسته برنده شدن بودن، اونوقت چى؟!

      سوال دوم: اگر كسى در شوراى تحريريه روزرنگ باشه يا پيش يكى از داورها كار كنه، اجازه نداره در جشنواره اى شركت كنه؟ و اگه احیانا کارش خوب بود اجازه نداره برنده بشه؟!

      سوال سوم: اينكه يه نفر شاگرد فلانى باشه يا اون یکی پيش یکی دیگه از داورا كار كنه، به اين معنى نیست كه احتمالا كارش خوب بوده كه داره اونجا كار ميكنه؟!

      سوال چهارم: پنج داور مختلف كارها رو داورى كردن. یعنی سهم هر داور حتی اگه میخواسته برای یکی پارتی بازی هم بکنه، فقط ۲۰ درصد بوده. پس راى اون ٤ داور ديگه چی شده؟ یعنی هر پنج تاشون با هم دست به یکی کردن؟!

      سوال پنجم: تا جایی که من میشناسم، سابقه حداقل سه تا از داورها نشون میده كه جزو حرفه اى ترين طراحان ايران هستن و پشت سرشون هیچ حرف و حديثى وجود نداره و جزو اونایی نیستن که معروفن به باندبازی. آیا واقعا این اعتبار انقدر براشون بى ارزشه كه با یه پارتی بازی الکی حيثيت كاريشون رو فداى برنده هاى يه جشنواره بكنن؟!

      و سوال آخر: همه ما دوست داريم در كارمون تبديل بشيم به یک طراح شناخته شده و حرفه ای. به نظرتون مسير حرفه اى شدن از اينجا ميگذره كه به جای سعی و تلاش تو کارمون، دیگران رو قضاوت کنیم و تهمت بزنيم و برچسب بچسبونيم؟!

  2. با سلام
    من خودم از کسانی بودم که با سه اثر در این جشنواره شرکت کردم
    شخصا وقتی در مسابقه و یا جشنواره ای شرکت میکنم، اگر هم کارم قبول نشه که نشد میرم و از کارها دیدن میکنم
    به دو دلیل
    اول اینکه با دیدن کارهای برتر بر تجربه و دانش هنریم اضافه شود
    دوم اینکه ببینم ضعف کارهام چی بود و کارهایی که قبول شده در چه سطحی بوده
    البته سبک کارهای بانک سامان مشخصه
    بانک سامان همه کارهاش یه سبک خاصی داره
    که در اون شکی نیست و منم می پسندم
    من از نمایشگاه دیدن کردم
    کارهای خوب و زیبایی از همکارانم دیدم
    اما کارهایی هم بود که بار هنری نداشت، چیزی نداشت، هیچی نداشت، شبیه کاغذ دیواری بود
    نمیدونم معدود کاری که به این شکل بود با چه معیاری انخاب شده بود؟
    در هر حال خوب بود
    امیدوارم در سالهای آتی زیباتر و قوی تر و منصفانه تر باشه

  3. انقدر گفتید چرا همه معروفا تو لیست هستن، هیچکدوم از افراد معروف لیست حتی تقدیرم نشد.
    حالا راضی شدید؟
    برید با کارای برنده حال کنید…

  4. راستش من یه آرشیوی از تکسچرهای متنوع و مختلفی داشتم، که اگه از اونا استفاده میکردم شاید اگه دوم نمیشدم، حتما سوم میشدم.

    1. برگزیدگان اول تا سوم کارهاشون خجالت آور، بسیار غیر حرفه ای و به دور از استراتژی، شخصیت برند و فضای روحی بانک سامان بود! شما به احتمال زیاد به جز اینکه اثری در نمایشگاه نداشتید حتی دیدن هم نکردید از نمایشگاه، کارهای بسیار منطبق تر با برند بانک سامان وجود داشت که از نظر خلاقیت و تکنیک قوی تر از آثار برگزیده بود اما چه فایده که بوی پول که به مشام دوستان می خوره خیلی راحت از این جیب به اون جیب می کنند!

  5. لطفا یکدیگر را نخورید !
    از احساسات فاصله بگیرید و منطقی باشید.

    اگر طراحان گرافیک به این مسابقه آری گفتند و برای این مسابقه کار کردند باید فکر همه جوانب را می‌کردند و کاری از اول به این مسابقه ارسال نمی‌کردند !!
    آیا طراحان گرافیک از باید و نباید‌، اصول و قواعد به‌کار‌گیری عناصر برند سامان (تاکید می‌کنم برند سامان و نه بانک سامان ! ) اطلاع داشتند ؟ آیا طراحان گرافیک از قواعد به کار گیری عناصر تصویری و نوشتاری بانک سامان فقط ثابت بودنشان در کارت را نیاز داشتند ؟ ( جواب طبیعتا *خیر* است )

    اگر شما طراح گرافیکی هستید که به این مسابقه کار دادید، صرفا بوی پول شما را وسوسه کرده است و نه چیز دیگر.
    اگر از انتخاب برگزیدگان ناراضی هستید لطفا بدون اتهام زدن و به‌دور از توهین، با استدلال کارها را نقد و ثابت کنید نتیجه داوری بد است یا به قول شما دوست ناشناس: کارها خجالت آور و ** بسیارغیرحرفه‌ای** است !

    **غیر‌حرفه‌‌ای** کلیه افرادی هستند که در بخش نظرات فقط پا‌ می‌کوبند به زمین و مدام می‌گویند کارها بد است و …
    خب چرا ؟ چرا بد است ؟ چرا کار شما خوب است ؟ چرا ؟

  6. غرزدن نیست…نقد کردنه…منفی بافی نیست ….حقیقته….گل چادر و نوار کاست و شما تاج سرین و ناقابله و عید فطر …و خیلی موضوعات نامربوط و فکرنشده و بی موضوع…با بدترین نوع گرافیک نه منفی بافیست ، نه غر، نه تهمت ، ….

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *