كوكِ  Cook با تو!

طراحی فضاهای عمومی به دلیل تنوع روحیات مخاطبان، همیشه با مشکلات و دغدغه‌های خاص خود همراه است. به عنوان مثال براى یک سفارش تصویرگری كتاب؛ می‌توان با جمع‌آوری اطلاعات از ساختار فکری مخاطب و رده‌ی سنی آنان و همچنين با توجه به متن، نزدیک‌ترین فضای تصویری و شخصیت‌پردازی را برای رسیدن به بهترین نتیجه‌ی ممکن انتخاب کرد. اما طراحی برای اماکنی که به عموم افراد جامعه و سلایق مختلف خدمت می‌دهند، باید چند هدف را به صورت همزمان تامین نماید: پاسخ به استراتژی ارتباطی سفارش‌دهنده، پاسخ به نیاز و علایق استفاده‌کنندگان و برخورداری از انسجام و ساختار حرفه‌ای در کل فرآیند طراحی و دیزاین برای هماهنگی با هویت سازمانی کل مجموعه.

چندى پيش «نسيم بهارى» طراح و تصويرگر جوان، مجموعه اى از تصويرسازى هاى خطى را با سبك Doodle Art برای طراحی فضای داخلی يك رستوران انجام داد كه در ادامه توضيحات مربوط به آن را مى خوانيم:
«من از اولین روزهای تصمیم به راه‌اندازی، در جریان کم و کیف سفارش قرار گرفتم. چیزی که مرا برای پذیرفتن سفارش مصمم‌تر کرد، اعتماد و اختیاری بود که سفارش‌دهنده به تیم استراتژی و طراحی داده بود و تمام تصمیم‌گیری‌ها و خروجی جلسات با تیم خلاقیت و دیزاین هماهنگ می‌شد. با توجه به نام‌های پیشنهادی براى رستوران، نام «روبارو» (به معنی روبه‌رو، مقابل) انتخاب و استراتژی ارتباطی، بر مبنای هم‌نشینی و روبه‌روی هم قرار دادن مشتریان برنامه‌ریزی شد.
“می‌نشانَدَم روبه‌روی تو” از دل یکی از اشعار مولانا به عنوان شعار اصلی رستوران انتخاب شد. از مدير هنرى خواسته شد بر این اساس، پیشنهادهای خود برای طراحی فضاهای گسترده‌ی داخلی رستوران ارایه کند. با توجه به اینکه باید مرز شاخصه‌های یک رستوران اروپایی در دل فرهنگ مخاطب ایرانی حفظ می‌شد؛ تصمیم اين شد كه با توجه به شعار رستوران و ریتم و “آهنگی” که این شعار داشت، از سازهای کلاسیک -که در هر دو فرهنگ ایرانی و غربی شناخته‌شده و دارای جایگاه هستند- به گونه‌ای خلاقانه استفاده کنيم. از طرفی سبک دودل (Doodle Art) به دلیل قابلیت نامحدود در ایجاد ارتباط با گروه‌های سنی مختلف و قدرت به تصویر کشیدن روایت‌های پیوسته و پرجزيیات، انتخاب درستی برای اجرای این پروژه بود.
پیشنهاد تیم خلاقیت، اجرای دودل‌هایی بود که از درون سازها به جای نوت‌های موسیقی، مواد اولیه‌ی منوی رستوران و غذاها خارج شوند. همچنین از اشیا و ادوات شناخته‌شده‌ای همچون گرامافون، نوار کاست و… که ارتباط پررنگی میان موسیقی و ذهنیت مخاطب ایرانی برقرار می‌کنند؛ نیز استفاده شود تا داستان کاملی از این “هم‌آهنگی” روایت شود. پیشنهادی که در نهایت پذیرفته شد و بر اساس آن، شعار دیگری نیز توسط گروه خلاقیت برای آن تولید شد: “کوکِ Cook با تو…”

nasim-bahari-tasvirsazi-roozrang

 nasim-bahari-tasvirsazi-roozrang (1)  nasim-bahari-tasvirsazi-roozrang (2)  nasim-bahari-tasvirsazi-roozrang (3)  nasim-bahari-tasvirsazi-roozrang (4)  nasim-bahari-tasvirsazi-roozrang (5)  nasim-bahari-tasvirsazi-roozrang (6)  nasim-bahari-tasvirsazi-roozrang (7)  nasim-bahari-tasvirsazi-roozrang (8)  nasim-bahari-tasvirsazi-roozrang (9)  hh nasim-bahari-tasvirsazi-roozrang (10)

dddd

 nasim-bahari-tasvirsazi  13 nasim-bahari-tasvirsazi (1)  vv nasim-bahari-tasvirsazi (2)  nasim-bahari-tasvirsazi (3)  nasim-bahari-tasvirsazi (4)  nasim-bahari-tasvirsazi (5)  nasim-bahari-tasvirsazi (6)  nasim-bahari-tasvirsazi (7)  nasim-bahari-tasvirsazi (8)
image 
imageimageimage
  1. طراح رویکرد ایرانی مورد بحث را خواسته/ناخواسته تصویر نکرده است و استفاده از سازهای کاملا غربی و شیوه تصویر سازی غربی/ ژاپنی فاقد هر گونه روح ایرانی بودن است.
    البته این اشکال محسوب نمی شود، اما ادعای دقت به ایرانی بودن رستوران در آن دیده نمی شود.

  2. بنظرم طراحی برای یک رستوران که مسلما برای هر شخصی مکانی برای آرامش و بنوعی تمدد اعصابه،این نقشهای فوق العاده شلوغ،باعث سردرگمی و بعضا بهم ریختگی افراد میشود. هر چند که نوعی تکنیک تخصصی و معتبر باشه…ولی به نظر من جاش اینجا نیست یا اگرم باشه یک یا دو طرح محدود نه چندین تابلوی کوچک و بزرگ ….امیدوارم این پیچش و جزئیات و چشم آزاری هایی که اگر اینجا نبودن اسم دیگری برازندشون بود ،باعث بی اشتهایی مشتریها نشه…این نوع سبک جایشان اینجا نیست…حیف اینهمه زحمت…

    1. اتفاقا من دقیقا برعکس شما فکر میکنم . این امر مثل انتخاب موسیقی رنگ و غذا کاملا سلیقه ایه . من دوست دارم برم رستورانی که جزئیات و دکوراسیون پر رمز و رازی داره و در حین غذا خوردن خیره بشم به در و دیوار و طرح و رنگها و چیزهای جدید کشف کنم . خیلی ها رو دیدم مثل خودم که در کنار غذا خوردن حتما باید تلویزیون تماشا کنن یا بعضا مطلبی بخونن . این طرح های زیبا برای من کاربردی اینچنینی داره و مطمئنا به دلم میشینه .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *